Plavidlo, dlhé približne 400 metrov a široké 60 metrov, bolo od 23.
marca priečne zakliesnené v Suezskom prieplave a blokovalo premávku v
oboch smeroch na jednej z najrušnejších námorných trás na svete. Na jeho
vyslobodenie čakali desiatky lodí na oboch koncoch prieplavu i tých,
ktoré už uviazli v systéme kanálov.
Loď s výtlakom 224.000 ton prevádzkuje taiwanská spoločnosť Evergreen
Marine, jej majiteľom je japonská lodná spoločnosť Shoei Kisen KK, loď
sa však plaví pod panamskou vlajkou. Námorná dátová spoločnosť Lloyd's
List uviedla, že blokáda Suezského prieplavu každý deň zdržala náklad
medzi Áziou a Európou v odhadovanej hodnote 9,6 miliardy dolárov.
Egypt prišiel o 12-15 miliónov dolárov z príjmov za každý deň uzavretia
vodného kanála. Inkriminované plavidlo "bolo zadržané pre nezaplatenie
odškodného 900 miliónov dolárov", uviedol šéf Úradu pre Suezský prieplav
(SCA). Medzi spoločnosťou Shoei Kisen KK, poisťovňami a zmieneným
úradom prebiehajú rokovania o vzniknutých škodách.
Výška odškodného bola vypočítaná na základe "strát spôsobených
zakliesneným plavidlom, ako aj nákladov na jeho odtiahnutie a údržbu",
dodal šéf SCA s tým, že rozhodnutie vydal egyptský súd pre hospodárske
záležitosti. Ukotvenie lode a intenzívne záchranné práce vyústili aj do
značného poškodenia samotného prieplavu.
Suezský prieplav s dĺžkou 193 kilometrov spája Stredozemné a Červené
more, pričom predstavuje najkratšiu lodnú trasu medzi Európou a Áziou.
Táto rušná dopravná tepna patrí popri cestovnom ruchu a remitanciách
medzi kľúčové zdroje príjmov pre egyptskú ekonomiku.